Wednesday 30 September 2015

Trip to Guangzhou & Shenzhen (1)


Ini kali mau citer pasai trip pigi Guangzhou & Shenzhen. Igtkan boleh la gi Guangzhou~ Guilin  tetapi tour agent cakap  Guilin tu jauh benor  pastu tu mahai. Naik flight lagi katenya. Mana aku tau saja tanya…Actually  mmg boleh je gi, tapi team bercuti ku ini mau bayar lebih ka. Da tau dah jawapannya usah bermimpi! Trip ni pun tiket promosi, lu piker la sendiri kih kih kih. Aku citer sikit la bab bajet. Sbb aku rasa bajet ni lah punca daripada 8 orang nak join jadi 6 kemudian jadi 4. Last sekali confirm 4. Senang citer, trip ni hampir cancel.  Memula aku book tiket ke Guangzhou untuk aku, adik aku, kakak aku yg keje cikgu dgn sorang kawan dia cikgu juga kak Rita. Dia ni ok, takde masalah. Maka  heboh la kat seluruh pelusuk sekolah yang kakak aku ni nak ke Guangzhou China, then cikgu sekolah dia 2 orang nak follow, sorang bawak kakaknya sorang lg bawak maknya. Aku pun tulun la booking 4 tiket lagi. Aku tulun bayar dulu okie.


Saje tunjuk gambo ni membuktikan, aku berjaya gi juge. Biarloh gambo berbicara. Citernya, disebabkan kome nak pegi dgn agent, aku rilex jelah trip ke Guangzhou ni, buat reseach gitu2 jew. After dat bulan 9 aku dgn adik aku pegi la MATTA fair sbb nak cari tour agent. Kami pergi 7 hari 6 malam bajet ground bawah RM1500 je, tak jumpa ko. Cari2 pusing2 sampai terpegi ke non-halal tour agent. Chinese tu pelik je, "saya pelik, kami punya trip ada makan pork ma". Mana aku tau dah orang dia gi marketing dgn aku hahaha. 

Finally dapat la juga yang paling murah TH Travel Agent-Tabung Haji. Nak citer, TH ni lembap gile. Kami book bulan 9. Lepas 2 minggu baru call. Then dia comeback dgn itinerary hujung bulan 10. Padahal nak pergi bulan 11. Itupun lepas aku dgn adik aku non-stop follow up.. Aku tak salahkan company maybe person in charge tu yang slow bangat. Aku tak igt nama dia tp dia tu lelaki gemuk. Memula TH tu bagilah  itinerary utk 8 dgn harga ground RM1,250. Tapi ada 2 orang tak jadi pergi sbb kakaknya yang nak follow tu anak  nak SPM. Actually time trip ni, SPM dah habis, tapi malas la nak tanya2 lagi kan. TH pun bagi la revised price utk 6 orang  jadi RM1550. Time ni aku book luggage, food, seat sume.  Kawan kakak aku yg nak gi ngan maknya tu  mintak aku booking luggage sampai 80kg sorang bersamaan dgn RM245. Deme nak memborong! Aku cakap tak larat bawak ni. Dia berkeras juga sbb dia nak bayar. Fine.


Lepas tambah luggage, food semua kakak tu dgn mak dia kena bayar total RM1831. Tiba2 dia cakap kenapa mahal sgt? Kakak aku bagi la details nya. Tapi dia tak puas hati. Dia tak mau pergi. Mati2 dia tak nak. Dia nak cancel. Then dia cakap dia tak nak gi Shenzhen. Dia nak gi Guangzhou je kenapa trip smp ke Shenzhen? Hah?!!!  Aku kata kat kakak aku, cakap aku dah bayar semua. Dia tak peduli. Then mak dia pun cakap kenapa mahal. Kenapa book tu tak tanya dulu. Orang lain pegi dapat RM800 je. Aku like what?!!! RM800 tu trip pegi satu bas 4 hari 3 malam. Ini 6 orang 7 hari 6 malam la makcik. Nasib baik tour fees tu aku tak bayar lagi. Cuma duit air asia je utk dia dgn mak dia RM 562 aku dah swap. Time ni dah bulan 11. If dia cancel mcm mana dgn tour agent. Aku dah start pening. Kakak dgn adik aku dah kalut. Aku contact la, orang TH cakap 2 orang nak cancel lagi so nak pegi 4 orang je. Ko tau TH tu senyap je, terus takde feedback. Damn! Time tu dah 3 hb November.  Nak pergi 25 Nov. Aku dah pening nak cari tour agent, dahlah aku tak buat research sangat, nak buat visa mcm mana, nak backpacker mcm mana, dgn kerja aku menimbun dekat office mcm gunung Everest, kakak aku pulak migraine sampai nak pengsan.. Sbb 2 orang tu tak mau pergi dan tak mau bayar, tak mau angkat phone. Apakah?

Dan kebetulan kakak tu dia dah kirim passport dia dgn mak dia  sbb nak buat visa. Then kami cakap la jgn bagi passport dia kalau dia tak bayar. Barulah dia bayar MYR600 lebih duit air asia dgn deposit TH 100. Sbb dia cancel dia bayar la. Disebabkan TH senyap aku tak boleh tunggu, dahla officer tu mmg slow gile. Aku terus google kat internet muslim tour di Guangzhou. Adik aku buat research back up kalau kena backpacker. Dia pun dah tak bercakap dgn orang sbb stress gile pasal trip ni. Semua orang bengang. Cancel last minute tak responsible langsung.  Aku terus contact tour agent kat China, aku e-mail dekat dgn 5-6 companies. Kami nak  yang Muslim tour.  Tour agent kat Malaysia aku tak berani tanya confirm dia tekan harga sbb dah last minute. Dalam hati aku, aku cakap aku usaha resultnya aku tawakal pada Allah yang Maha Esa.   


Then aku rasa tour agent dekat China ni sgt bagus. Almost semua replied e-mail aku . Cuma aku pilih2  juga sbb ada yg tak faham kita nak apa. Jadi ada 3 tour agents yang boleh di consider. Then aku drop jadi 2 ni je sbb 2 ni je ada international review. Maksunya testimony dari tourist around the world. Satu ni islamiChina.com – www.IslamiChina.com, sgtla efficient, aku deal dgn orang muslim kat sana, first tu nama Johan tapi aku deal banyak dgn nama Hanna. Thumbs up professional and damn good tapi price agak mahal. Dia offer around RM2100. Second,  Muslim2China ini review ada dekat tripadvisor. Dan harga sgt murah. Fare dia bagi 7 hari 6 malam RM 1570. Termasuk Window of the World tau. Tak silap aku ko kena tambah dlm RM100 tu kalau nak gi sini. Tour agent Malaysia termasuk tabung haji semua tak termasuk entrance fees tempat ni. Semua exclude. Pearl River night cruise pun diaorang offer RM30 je, TH charge RM 280 ye, aku rasa harga betul around RM100.  Dia kata ada offer. Kami mmg sangat bertuah,  lucky. Alhamdulillah. Dapat juga tour agent.  Aduhai.. Breakdown dia mcm ni:

Tour Fare
RM 1570 (7 hari 6 malam/hotel twin sharing/makan12 kali/tiket masuk)
Cruise
RM 30
Flight Luggage, Food, Seat
RM 121
Visa
RM 100
Tips
RM 56
Total
RM 1877


Visa buat sendiri,adik aku mintak tolong husband colleague dia yg kerja kat travel agent- TH juga kenal sgt lelaki slow deal dgn kami tu.  Harga visa RM80 je one entry, tapi sbb dia upah runner jadi RM100 lah. Tak kisah. Form utk visa tu adik aku download dkt web china embassy, kami isi mintak semua orang forward gambar passport (background putih tapi biru pun boleh). Punyalah TH tu slow gile, dia tak mention pun pasal visa, gambar passport semua tu waktu dia bagi itinerary dulu. Macam kalau tak push takde-senyap. Oklah whatever crap lah dgn mamat tu. 

Dan after confirm dgn tour agent dekat China tu aku bayar cash total tour tu via maybank2u amounting RM 6,280 for 4 person. Waktu aku nak transfer tu dalam hati aku cakap ini kalau kena tipu ni mmg masak lemak cili api, sekali dgn kambing bakar black pepper, kentang putar alam!Tipu la tak rasa takut. Tapi ok. Aku deal dgn  Ms Morning Zhou, sehari sebelum pergi tu aku e-mail igtkan kan pasal trip ni la, then dia mcm faham kita takut ditipu kih kihkihkih. Dalam e-mail tu dia ada bagi no phone dia, office no, tour guide phone no, emergency hotline pun ada. Dats y aku rasa ok sikit. Nampak la macam dia tak menipu plus, nama company ni ada dalam tripadvisor.
Gambo aku berjaya juge ke Guangzhou. Selfie terus. Stress beb. Dapat juga pergi. Hilang rasa perit kat dada tu. Trip ni hamper cancel. Aku keep cakap dgn adik aku, kita akan pergi juga. Kalau kita tak pergi kakak yang cancel tu happy la. Aku nak tunjukkan dia cancel pun tak effect kita. Tak effect la sgt kih kih kih. Tapi bila kita niat baik, nak gi jalan bukan nak buat benda tak baik, sbb nak ngk tempat orang, nak ngk other side of bumi Allah, Alhamdulillah Allah bantu. Dapat tour agent yang paling murah pulak tu. Aku takde la nak marah2 kakak yang cancel tu, sbb takkan nak paksa dia pergi kan, tp tak baiklah cancel last minute sbb tak puas hati dgn harga yg dia rasa mahal. Macam broke janji la. Sbb kita susah payah deal sana sini. Kalau sbb emergency lain kita boleh la terima. Mmg dia buat hidup kami beberapa minggu ni jadi sgt messy. Ramai kawan aku marah nape tak ambik deposit dulu,aku cakap aku nak mudahkan hidup orang, urusan orang. Takpala, Allah ada.
 
 Baju biru kawan kakak aku, kakak ni ok, bila aku sebut harga2 tour agent, dia cakap"akak ikut je Mas, berapa2 pun." Dia pun tau bukan senang nak arrange trip ni.

 Ni kakak aku, mak ai excitednya dia trip ni jalan.
Kenapa aku ambik gamba ni. Ni kan flight ke Guangzhou, orang china ni dah buat flight ni mcm rumah dia. Aso ni dia tukar baju. Aku tak pasti dia ni Chinese Malaysia ke China. Kakak aku dgn kawan dia tu duk bantai gelak. Luggage kat atas tu pun dioang conqour. Lagi sibuk dari stewardess. Nak tukar seat la, lagi satu bising! Sampai kan steward Air Asia ni jalan2 pastu cakap "petaling street". Diaorang pun bengang agaknya. Sbb dgn kami diorang borak2. Kih kih kih. Nasihat aku kalau gi china make sure book seat, kita duduk dlm group kita ja.
End of journey, Guangzhou 4 jam je dari Malaysia, time sama, 3rd big city in China after Beijing and Shanghai.
Kami dah sampai. Ops nak citer lagi, kami tersangkut dekat immigration dekat dgn half an hour sbb  airport ni  ada health screening mcm pintu gerbang. Ko lalu bawah dia badan ko high temperature die detect. So adik aku sangkut, sbb dia nak demam. Orang China tu panggil, kena ambik temperature. Kena isi form apa dan sebagainya. Nama adik aku Nik Zaharah Bt Ruman, dia bising sbb kenapa nama panjang sangat. Terasa mcm dia tu seperti mangkuk. Memula bacaan temperatu tinggi, dia suh letak alat tu bawah ketiak, mmg la panas kan. Pastu dia suh minum air. Minum la adik aku tu. Pastu check lagi, so adik aku duk letak la kat mana2 bahagian badan dia. Kihkihkih barulah bacaan low. If tak kena ambik darah, gile tak. Charge ke tak, masalah lagi kan. Aduhai...Dia cakap "you are lucky". Cepat2 kami cabut, dan semuanya baca doa mcm2. Aku baca doa Nabi yang kuar dari perut ikan paus tu, seribu dinar dgn ayat kursi. Alhamdulillah. Nak ke China make sure sihat.
Lega aku ngk tour agent kami duk pegang nama aku dekat pintu airport. Fuhhhh terus dia bawa kami ke hotel ni, Alhamdulillah. Euro Asia Hotel ni mmg famous among the tour agent. Aku rasa majority orang Malaysia ikut tour agent duk kat sini. Memula kami dapat twin sharing bilik tingkat bawah tau, kebersihan tu kurang sikit. Tapi nasib baik satu malam je. Kami dapat bilik atas ni, after datang balik dari Shenzhen. Trip details nanti aku citer kat entry lain. Panjang benor entry ni, dgn luahan hati ku heheheh.
~Tatata



No comments:

Post a Comment

Bali~Pura Ulun Danu Bratan & Tanah Lot (2)

Ola...aku masih hidup, Alhamdulillah. Lama betul ku tidak update blog ni. Busy sbb aku nak gi sambung studi luar negara nun jauh di Londo...