Saturday 12 December 2015

Trip to Guangzhou & Shenzhen ~ Five Ram Statue, Yuexiu Park (4)

Lama betul rasanya tak berblog, post pasal China ni pun tak abis2 lagi hehe. Bukan takda masa, Allah bagi masing2 24 jam sama rata masa utk diuruskan, depends pada kita je. Nak kata aku bizi time keje ajelah, cuma biasanya aku balik opis sampai rumah hari2 area pukul 8. Jadinya nak solat nak masak, nak makan, mandi semua tu, by the time udeh pukul 9-10, mmg takdenya lah nak buka laptop, nak baca surat khabar pun dah penat sgt. Oklah, stop citer pasal hidupku, time ni aku nak sambung cerita trip to China hari yang ke-4. Hari ni pagi2 lagi kami dah bertolak dari Shenzhen ke Guangzhou semula. Perjalanan ambil masa around 2 jam to 2 jam setengah. Yang benarnya, kita boley ke Macau atau ke Hong Kong dari Shenzhen, tour company ada offer tapi aku rasa time ni biarlah dulu.
Aritu bertolak dari Shenzhen pukui 9 so sampai dekat pukul 11 bcos tak jem. First sampai Guangzhou balik, terus gi sini leather wholesale market. Biasanya orang Malaysia memey akan menyerang tempat ni.
Kelas tak i posing sebelah beg tu, kihkihkih.Kat luaq pun beg, makanya tema kat dalam pun adalah handbag. Ops kasut pun ado. Sini semua barang leather to elaborate further, barangan leather yang berjenama tapi tak real. Macam mana tu, sini byk brand Gucci, Coach, Channel, LV, mention it! Semua ada and orang Chinese China mmg suka LV. Kalau yang kaya2 tu diorang datang Malaysia borong LV okie. If tak diorang akan menyerang Hong Kong,. Sini mmg banyak choice, actually cantik2. Walaupun pun imitate punya tp quality ok, compare dgn Bangkok atau Bandung, jauh beza.
Macam ni la suasananya. Ada shop kecik2 barang display mmg tak banyak, tapi diorang akan bagi catalog. Mall ni besar juga tapi penuh dgn kedai2 camgini la.
Spek mata pun ada. Ray Ban ado, you..
Aku  tak tau sangat barang imitate ni tapi orang kata kat sini murah, mcm beg Gucci ko bleh dapat dalam RM 700 je. Tapi yang grade paling top lah. Aku tak tau la mahal ke murah ngee. Grade pun aku dok paham. Aritu aku tak beli apa2 pun. Takdenya la aku nak beli Prada, Versace, Hermes, tu. Charles & Keith ye la aku akan beli. Kihkihkih. Lepas jalan2 kat Mall, yang aku ngk semua orang blur hahaha, kami ke kedai makan. Iyolah harga RM500++, yang purse kecik2 pun not bad, mana la nak memborong! Even adik Lawrance pun cakap mahal. Tapi siapa yang biasa beli yang imitate maybe tau mahal ke murah.
Kat depan kedai makan jumpa abg ni orang Indonesia, dia igtkan kami ni orang Indonesia la, die tour guide and die belajar bahasa Mandarin sbb dia nak bawa pelancong mudah. Abg ni bawa juga orang Malaysia, tapi aku tak pasti company apa lupa nak tanya. Ramah orangnya. Seriously ramai Muslim tourist datang Guangzhou.
Pandangan dari luar tingkap. Ops, kat sini ada surau, boleh solat. Toilet pun ada air.
Tengah tunggu makanan. Lama juga sbb tourist ramai bangat. Mostly Malaysia sbb time ni tu cuti sekola. Lalalala. Sambil menunggu sambil minum chinese tea. Macam ganti air suam la gamaknya.
Setelah sekian lama menunggu sampai juge makanannya. Food wise- about taste? Herba. Pastu they all suka sgt daun ketumbar. Hikhikhik.
Lepas makan pegi sini, Yuexiu Park kat sini ada Five Ram Statue yang famous kat Guangzhou. Park ni la yang paling luas kat downtown Guangzhou (212.5 ekar, gila ko!). Ada 5 gates kat sini- Main Gate, East, West, North and South Gates. Nak gi sini bas ada, subway pun ada. subway akan exit main gates. Famous tempat ni, ramai tourist datang sini.
 
Tempat ni ada 3 artificial lakes and seven hills of Yuexiu Mountain. Mmg kawasannya berbukit2 betul. Nak naik kat ram statue tu pun kena naik tangga. Kat Yuexiu park ni the main place of interest are five ram statue, Zhenhai tower, site of Ming Dynasty City Wall, and Square Cannot Site. Aku dok gi semua pun. Sebabnya, sesat park ni kan besar bangat. Tasik pun aku dok jumpa. Si Lawrance tu suh kami jalan sendiri, maybe sbb tempat ni luas sgt. Tapi lain kali tarik je your tour guide and suh dia bawa tempat yang best2 kat sini.
Inilah 5 ram statue. Symbol kat Guangzhou la ni. Aku citer lebih kurang la, zaman dulu2 2000 taun yang lepas Guangzhou ni di landa kebuluran yg amat dasyat, walaupun orang dah bekerja keras. Satu hari ada 5 orang menunggang ram (biri-biri) datang ke Guangzhou. Orang ni macam immortal, main music pastu biri-biri tu bawa beras dalam mulut diorang. Beras ni di berikan pada rakyat jelata pastu orang2 tu pun tinggalkan Guangzhou. Lepas tu je biri-biri tu bertukar jadi batu dan berikutan dari kejadian tu Guangzhou jadi maju dan makmur. Dari situ la Guangzhou dapat nama sebagai City of Rams and City of Ears.Giteww ler, aku cari info sbb curious jugak nak tau apasal ada statue ni kan.
Kat sini ada orang akan ambik gamba uols curi2, nati nak turun dari sini, diorang akan offer.
Tourist mmg ramai dong di sini.
Perjalanan di teruskan lagi.
Yang ni aku tak pasti tempat apa ngeee. Aku rasa City Wall of Ancient Guangzhou. If im not mistaken.
Kakak aku pun nak berposing juge. Dia merajuk, pagi tadi kami rushing pastu dia tertinggal charger kat hotel @ Shenzhen. Aku faham la, charger apple aku pernah tertinggal kat hotel di Serian, sampai aku nak nangis. Time tu dah sampai Kuching. Hubby kawan aku pergi ambik ko ha happy dapat balik. Biarlah die sedih....
Kami jalan lagi you!
Ni nak jalan naik ke one of the monumen. One thing nak cakap, park ni bersih bangat. Takde bau busuk atau sampah sarap. Bagus betul.
Mmg semuanya tangga dan berbukit2. Kaki kena kuat, kalau bawa orang tua atau orang muda yang kaki tak kuat jalan slow2 kat bawah tak payah naik tangga. Sbb tempat ni mmg luas, penat nak cover semua. Sesuai aku rasa kalau datang pagi2. Sbb ko masih ada energy. Kami pun dari Shenzhen kan, so mcm penat sikit la. Pagi2 kat sini mmg ramai local dtg exercise.
Nampak tak tangga tu tinggi betul. Tapi sini viewnya very the natural, best!
If im not mistaken tempat ni mcm tomb, sbb kami tak masuk pun.
One thing, penunjuk jalan tak banyak tau. Ada tu ada.
 
Ha ini la stadium orang nak bersukan boleh, nak main2, nak exercise dalam tu ada swimming pool lagi. Bagus juga they all provide semua facilities utk accomodate all needs. Jadi budak2 pun suka datang sini.
 Kat sini antara shop yang ada kat sini. Tasik kat sini pun ada, bridge pun ada, musical performance ada, stall ada, restaurant ada, mcm2 ada. Cuma larat ke tak aja atau jumpa ke tak. Hehe
Lepas pergi park kami pergi Beijing Road Shopping Street, tapi tak sempat nak snap picture. Kakak aku pun tak de snap. Busy shopping gile-gile. Lepas da nak malam sikit dalam 7 lebih kami pergi makan, malam ni makan mee tarik.
Restaurant ni ownernya Muslim. Dia jual mee saje. Kedai mee mcm ni mmg banyak around Guangzhou. Dekat Shenzhen aku tak nampak plak.
Ni la antara menu yang ada. Sbb menu semua dalam tulisan cina jadi, kita tunjuk2 ajela nak makan yang mana. Bagi tau lawrence pastu dia gi order.
Aku igt aku order benda lain dapat benda lain. Takpelah aku malas pikir, makan aje.  Mee dia ok, tapi portionnya besar bangat dong. Boley kembung perut makan mee. Kihkihkih.
Jemput makan, penat sgt dah. Nak balik hotel aje.
~Tatatatata



No comments:

Post a Comment

Bali~Pura Ulun Danu Bratan & Tanah Lot (2)

Ola...aku masih hidup, Alhamdulillah. Lama betul ku tidak update blog ni. Busy sbb aku nak gi sambung studi luar negara nun jauh di Londo...