Sunday 13 December 2015

Trip to Guangzhou & Shenzhen ~ Maqam Saad Abi Waqas & Baima Shopping Market (Final)


Hari ke-6 di Guangzhou. Tau dak, si driver tu cakap pada Lawrence byk tempat yg dah pergi so, arini dia nak pick up kami pukul 12. Apasal, kami bengang la, mcm die pulak yang decide ke mana kami patut pegi, pukul berapa nak kena gi. Lawrence kan budak lagi, so dia pun macam tak berani nak argue dgn driver langsi tuh. Pastu kami cakap la, takpa la  esok datang pick up kami pukul 9pagi then kami akan jalan sendiri. Meaning cuma antar kami kat tempat jual kain. Esok tu kami pukul 9 pagi, mmg terpacak kat lobby hotel, takut dia tak mai, nasib baik dia mai, kihkihkih. Lawrence akan datang sendiri pukul 12 tgh hari kat tempat ni.
Cumanya, kami sampai awal juga dalan 9 lebih, kedai sini buka pukul 10 pagi, menurut kata driver ni lah. Dia langsung tak tau cakap english, cuma guna bahasa isyarat aje. Cantik2 kan kain langsir kat sini, pastu murah plak tu. Kami melilau lama juga sebelum masuk ke Mall ni.
Terpegun juga aku, ngk curtain kat sini, lawa2 betul.
Sebenarnya geng kami nak cari kain pasang, silk, cotton etc. Tak jumpa, tanya la sorang peniaga kat sini,aku tunjuk kain pastu tunjuk badan aku, then dia faham la, dia cakap bukan kat sini, salah bangunan da....
Ha ni lah bangunan yang penuh dgn langsir, kalau kain ngk bangunan oppositenye. Ada bangunan kiri dan bangunan kanan, yang kiri mahal yang kanannya murah.
Ha kami dok borong kain, mcm2 jenis kain kat sini. Silk tak payah cakap, ada yg murah ada yang mahal. Tapi tempat first yang kami gi bangunan kiri ni mahal.
Mmg beza harga dgn bangunan kiri kanan nih, kiri mmg mahal der. Kitaorang dok borong kat kedai pakcik ni. Ada lah, orang chinese, ngk kita beli selamba je dia ambik kain kita tunjuk kat pakcik tu, terpaksa la kami cari yg lain, hampeh tul. Aku beli dalam 5 pasang je, adik aku banyak gak dia borong, Kak Rita pun, sbb banyak juga org kirim kan. Kain cotton jgn dok beli, lembut, ala2 cotton vietnam giteww. Murah plak tu. Kakak aku duk membebel kitaorang beli byk2, lol betul makcik tuh.
 
Lepas shopping dalam kul 12 kuar Mall, cari la Lawrence, tak payah cari mmg die tunggu kami depan Mall, Dia datang dari hostel dia, punctual betul die, bagus. Lepas jumpa kami, terus dia call driver langsi tu, sbb nak bawa kami lunch, tak lama pastu sampai, punctual juga die.
Makan kat tempat semalam, tak tau la ada restoren lain ke idak, tempat ni je depa bawa kami. Ada gambar arwah Tok Guru makan kat sini lagi.
Lepas makan kami ke sini pulak, Maqam Saad Abi Waqas, one of the sahabat our Rasulullah.
Kawasan depan maqam.
 Ni antara kuburan yg ada. Dari zaman dulu2 lagi.
 Ni bahagian luar, tapi maqam Saad Abi Waqas kat dalam.
  
 Tempat nak masuk, ada tunjuk kawasan maqam.
 Nak masuk pun ada, kawasan perkuburan yg lain.
 Maqam Saad Abi Waqas ada kat dalam tu. Ramai orang datang ziarah dari seantoro dunia.
 Kat sini bukan je ada maqam, masjid pun ade.
 Tunggu yang lain solat, kami duduk la dulu kat sini, berehat.
 
Sini ada beberapa bahagian masjid. Agak besar juga.
 
 Ni telaga, dari zaman dulu.
 
 Kakak aku semestinya akan mencuba.
 
Lawrence tunggu kami jalan2. Bila orang sini nampak kami yg pakai tudung ada yg bagi salam, then dia tanya "what is Assalamualaikum means?" Aku cakap lah actually maksudnya selamat sejahtera kepada kamu... hmmm..lepas tu dia sibukla cakap Assalamualaikum kat semua orang dia jumpa.
 Next place is tempat yang aku paling scary- Jade Shop.
 
 Tak boleh ambik gamba tapi aku snap aje curi2, sbb pakai phone.
Budak ni tak fasih sgt ckp melayu, tapi pulun dia cakap melayu-indonesia, Kenapa aku takut sbb aku dengar ramai gile kena tipu beli jade mahal kat jade shop di cina ni. Harga yang ko boleh dapat RM200-RM300 end up harga RM1,000++.  Modus operandinya mereka akan cakap, oh harini bufday mak die ke, ayah die ke, dia dapat anak lelaki ke, so dia akan bagi murah. Harga die letak aku nampak mmg 6,000 yuan ke atas tapi die boleh offer RM1,000 duit Malaysia. Harini pun, kami duduk je dapat jade nipis free. OMG. Aku da takut, ownernya orang China, Indonesia, katanya la. Pastu semalam dapat anak lelaki. Dah, mcm sama je dgn citer aku dgr. Scary lagi. Sampai die perasan, then dia cakap jgn takut die ikhlas. Aduhai, nasib baik la adik aku ngan kak rita beli juge, cincin batu ruby, dia bagi certificate lagi katanya, original. Harga cincin ruby tu 100 yuan. Kakak aku nak beli gelang jade, aduhai.....RM 1K duit Malaysia, huhuhu, then tak jadi, geng die datang nak convincekan kakak aku der....
Lepas tu sbb time awal lagi dalam pukul 5 lebih, kami jalan area hotel dgn Lawrence. Driver tu dah balik dah. Lol! Area hotel banyak juga kedai2 dgn wholesale market. Bila dah malam, mamam je lah. Arini makan mee lagi, huhuhu
 Esok da nak balik, aku snap semua gamba org mamam, dah mcm gaya org cina guangzhou dah kakak aku nih, baru seminggu kt sini.Kihkihkih
 Yang tu dumpling, teringin nak makan.
 Size besar betul, puas la makan.
 
 Kat sini, air orang die jual dalam botol. Kat Malaysia susah nak cari.
 
Dumpling tu sedap giles.
Area hotel ni ada subway, tapi kami tak cuba pun  naik. Lawrence hantar sampai hotel, pastu dia balik nak subway ni, tadi time tunggu kami makan, dia baca buku. Dia cakap nak makan dgn kawan die. Oklah, esk dia datang pukul 12.00pm sekali dgn check out lagi.
 Gud morning Guangzhou, today is last day. 7 hari di Guangzhou! Ni gamba dari bilik hotel.
 Seperti yang di janji mereka datang pick up pukul 12.00pm.
 Selfie hari last di Guangzhou.
 Arini terus gi makan lunch. Pagi tadi we all tak turun breakfast pun. Yalah, hari2, bread, butter, egg, chinese tea. Kadang2 tu ada gak, ubi rebus, kihkihkih.Kakak aku turun. Rajin dier.
 Makan tempat semalam juge.
 
 Ini la deco dalaman restorennye.
Ni makanan kami arini, our food.
 
 Tadi kat hotel tak masuk waktu lagi, kami solat kat sini ler. Kalu datang satu bas aku rasa better gi masjid. Lagi senang. Toilet satu je kalau nak ambik air wudhu.

 
 Kami ke sini lepas makan, shopping time. Sini,  must go place la, superb!
 
 Kawasannya sgt sibuk, orang ramai, barang pun banyak you...datanglah.
 
 Aku pose dulu la, hehe
 
Tak sempat nak snap picture banyak2. Sini mmg kawasan sibuk. Harga ok, murah. Choices barang tu banyak gileeee. Aku beli jacket sejuk RM20 je....Si Lawrence tu takut tak jumpa kami, sbb pukul 5 die nak bawa pergi tempat ubat herb, apalagi, kami dgn ceramah kat sana. Die kena bawa juga kami sbb die nak cop dari kedai tu utk bagi kat tour company. If not, susah nanti. Aku tak snap picture, tapi diorang jual ubat mahal gile, kononnya herbs la, satu botol sebesar ibu jari RM100++. Gile betul, pastu dia cakap nasib baik dapat jumpa diorang sbb mereka dah nak gi Beijing pulak dah. Mereka macam insist kami beli. Sapa lemah atau yg tunjuk minat jadi target la. Yang aku annoy, dia tanya kami ni student ke bekerja, kalau student they all tak suka, sbb dia igt student takde duit.
 
 Lepas tu kami gi dinner la, tempat makan biasa.  Solat jamak terus kat sini.
 
 Sbb kenyang lagi, makan simple je.
 Tomey betul, i mean the baby.
Si driver tu betul2 nak drop kami cepat2. Sedih time ni, sbb masa to say goodbye to Lawrence. Lawrence ni nak hantar kami sampai gate, aku cakap takpelah, balik aje dgn driver tu, kami boleh balik sendiri, if not dia balik naik subway ler.
Kami lepas kat sini, UNDC coffee, sbb ada wifi, iyolah sampai pkul 7. Flight pukul 12.00am. Tadi kami pack barang kat sini jugak, hehe.
Ni coffee kami order, mak ai, mahal gile, semua ni RM100 lebih. Satu RM25++. Tapi sbb takde choices tempat nak lepak kan. Duduk ajelah. Kat bawah ada foodcourt tapi nak cari yg halal tu maybe susah sikit.
Muka penat giles,hehe. Aku penat gi jalan takpe.
Tak caya ngk bill ni. Pengsan!
 
 Kat sini pun ada orang tidur tunggu flight.
 
 Nak tunggu check in pukul 10.00pm juge, kami sampai dah la pukul 7.
 Make sure takde charger dalam beg, power bank aku hilang dalam luggage, huhu.
 Ni ler, boarding passnya.
Bleh pulak aku sakit perut sbb minum coffee tu, aduhai beratur kat immigration tu udah la lame huhu. Time to say gud bye to Guangzhou, ada rezeki datang lagi. Adik aku still contact dgn Lawrence, dulu dia part time, sekarang di da kerja betul. Bila dia jumpa tourist from Malaysia especially yg pakai tudung terus die akan teringat kami hehehe. Dia tak dapat bayaran pun bawak kami, jadi kami collect duit lebih bagi die, oklah.

~Tatata


Fast lane to:





No comments:

Post a Comment

Bali~Pura Ulun Danu Bratan & Tanah Lot (2)

Ola...aku masih hidup, Alhamdulillah. Lama betul ku tidak update blog ni. Busy sbb aku nak gi sambung studi luar negara nun jauh di Londo...