Sunday 3 January 2016

Bali ~ Barong Dance, Tirta Temple, Kopi Luwak, Gunung Batur Kintamani, Tegal Lalang (1)

Jalan ke Bali pulak (^_^). Supposed ini kira reunion trip dgn bff ex UIAM. Tapi member name  Fyairos tgh preggy takpalah, Effi pulak tak dapat join sbb tetiba die kena transfer dari KK ke Melaka. Kebetulan tarikh dia ada case kat Melaka sama dgn date nak ke Bali ni. Baru transfer susah sikit nak adjust. Mek Effi tu dah beli dah tiket return dari KK-Bali. Kira burnt ajelah. Sian Effi. Nak adjust tarikh ni pulak aku dah tak berapa free onward. Takpalah, aku gi je dgn Mek Fiza a.k.a bibik aku, next time boleh plan lagi dgn the rest.
Kami naik MAS, harga tiket ngam2 RM500 utk return. Aku book MAS sbb tiket Air Asia paling murah pun RM400++. Aku rasa mcm lebih kurang aje. Lagipun Air Asia kan kena tambah luggage dgn food lagi. So aku pun takpelah ambik MAS sesekali. Flight pukul 3.20pm approximately sampai pukul 6.20pm kat Bali.
Alhamdulillah, takde delay. Naik MAS ok je, tapi aku dgr ramai rungutan pasal service MAS nowadays like teruk sikit . Aku admit sbb flight 2 jam lebih ke Bali ni, MAS served tuna aje? Biar betul. Dulu flight dari Kuching ke KL, MAS served nasi dgn ayam sambal siap ada dessert kek lapis dgn puding lagi.  Return pun sama, tuna juge. Nasib baik aritu aku da makan siap2 kat KLIA aduhai. Kelakar pulak aku bising pasal makanan ni. Ops, pintu gerbang kat atas ni dekat international airport Denpasar yang baru. Dekat arrival hall. Airport lama dah di jadikan airport domestik. Airport baru ni mmg baru dan sgt kelas meletop you!
Ni lah hotel aku duduk. Wina Holiday Villa Kuta Bali. Hotel dekat Kuta, walking distance aje dgn mall baru-Beachwalk,  hard rock cafe, convenience shop, Starbucks, coffee bean, Matahari store dgn shop2 lain. Depan hotel tu Kuta Beach. Rilex beb. Location superb, hotel ada provide halal breakfast sbb owner hotel ni orang Melayu Malaysia. Pengurus die pun melayu. Untuk 5 malam kami bayar RM 753.85 aje, dalam RM 376 seorang. Murah dah tu.  Hotel ni pun ada provide airport pick up dgn drop RP50K return untuk seorang. Murah sgt. Tapi time check in ada confusion, staff cakap RP50K satu trip. Round trip jadi 100k seorang. Aku tunjukla e-mail confirmation dgn manager they all. Dapatlah RP50K round trip. Nasib baik aku ade bawa  supporting document.  Mek Fiza tu beria-ia dah nak bayar, aku je yg sibuk duk argue2. Mau nak kena lempang budak tu. Staff hotel tu baik, friendly dan very helpful.
Bilik aku, hehe. Aku book twin sharing, wifi not ok, slow mak aih, tapi bed ok, bilik bersih, bilik air pun bersih, location best, depan swimming pool. Waktu buat reservation aritu aku mintak bilik bawah sekali, ground floor dekat dgn swimming pool. They all bagi. Depan bilik aku mmg swimming pool, tunggu terjun aje. Kalau nak cari bilik dgn swimming pool access agak limited plus, price biasanya mmg mahal. Average aku survey RM400++ semalam.
Welcome drinks, tea halia ke teh herba ke aku tak dapat pastikan, lol senyum ajelah.

Sampai aje lepas rest takkan nak duduk bilik, kuar jalan2 la. Belakang tu mall baru Beachwalk, aku datang taun 2010 tak silap aku takde lagi. Aku round juga dalam tu, Mall biasa je price agak up sikit, tapi modern style. Lawa mmg lawa tempatnya.
 Kalau aku duduk sebulan kat Bali ni pun aku rasa tak boring. Ada surfing kelas lagi. Macam menarik aje.

Banyak restoren dan bar sepanjang jalan2 kat Kuta ni. Meriah betul.

Masuk convenience shop sbb mek Fiza ni nak beli sim card nak call mak die. Aku gi mana2 tak call pun ayah aku. Kadang2 aje. Dah balik baru cakap. Hehehe.

Spa pun banyak.

Duduk2 tunggu flight kat KLIA petang tadi aku baru perasan, aku tak bawa duit rupiah. Duit belaja untuk aku ada. Ni duit asing untuk makan dgn duit entrance fee yg supposedly aku kumpul dgn Fiza. Fiza cakap takpelah pakai duit die dulu. Aku rasa tak sedap, apalagi, aku tukar la duit kat money changer ni. Rate mahal sikit je dari Malaysia. Dekat airport KLIA  tadi lagi mahal.

Tempat yang menjadi pujaan ramai. Hard Rock cafe. Tak dapat duduk kat hotel Hard Rock, aku ambik gambo ajolah.

Hard Rock cafe shop, Effi ade pesan t-shirt. Actually menarik tau shop ni, ada wifi yang laju dari bilik hotel ku.

Kami jalan2 dekat area Kuta Beach ni ada jumpa mcm foodcourt yang jual halal food. So kami pun makanlah kat sini.

Semua restoren kat sini halal. Mengikut tanda kat signboard tulah. Tapi supir cakap hati2 juga nak makan tu. Lagipun, diorang jual arak sekali. Aku ada tanya waiter satu kedai kat sini, dia cakap makanan kat sini halal, dia pun Muslim asal Jawa. Kalau Jawa mmg Muslim. Tawakkal la. Muka budak tu pun tak mcm penipu.

Pompuan ni dia test banyak kali baru berjaya call mak die. LOL. Aku cuma mampu ketawa.Kikhkihkih.

Aku nak makan seafood, tapi mek Fiza tu nak bakso, nak bakso, nak bakso. Ok lah bakso. Dia cakap sedap sangat. Aku rasa kat Bandung lagi sedap. Aku order air jus sirsak. Oklah, tapi Bandung food lagi power!

Time nak kuar restoren lepas makan aku nampak orang main daun terup. Rilex betul rakyat Bali ni. Terpikir kalau aku nak pindah CIMB Bali boleh?
Good morning Bali. Excited aku nak mulakan hari kat Bali. Breakfast kat restoren hotel. Food kat sini halal. Tapi taste aduhai. Tak nak citer panjang. Cuma nak cakap food kat Bali banyak yang masin. Ok next!

Kawasan dalam hotel ku. Nice view. If datang Bali lagi, rasa mcm nak duduk kat sini lagi.Orang Malaysia ramai dong nginap di sini.
Nama supir kami Awang, orang Jogjakarta. Awal pagi lagi dia dah datang terpacak kat depan hotel kami. Fiza yang arrange pasal itinerary ni. Dia book tour guide dengan Bali Halal Tour & Travel. Jadi supirnya Muslim juga. Tak silap aku, utk 4 hari trip ni kami bayar around RM700++. Rate RP500K sehari maximum 12 jam. If  jamlebih kita bayar lagi.  Bahagi 2 orang dalam RM300++. Maybe nampak mcm mahal sikit, sebab divide 2 orang je, kalau lagi ramai lagi murah. First activity di bali kami ke sini nak tengok tarian Barong. Performance ni situated dekat area kampung gitewww. Kat bahagian tepi stage tu, pria2 (tapi aku rasa mcm pakcik2) main alat muzik traditional.
Tu Barongnya udah datang. Tiket nak masuk sini RP100k. Lebih kurang RM30 duit kita. Itu yang kami dah asingkan duit utk fees plus duit makan. Kat Bali ni is all about fees...masuk beach pun bayar. Itu nanti aku citer.
Show start pukul 9 pagi. Please observe the time. Aku nampak tgh2 show ada lagi orang datang. If kita datang lambat seat tak best, plus kita dah bayar mahal tapi dapat ngk show separuh jalan je and one more thing susah oi  nak follow cerita dalam dance mereka nih. Aku duduk dari mula ni pun lost. LOL! Bila lost, kita jadik boring. Mereka ada bagi leaflet pasal persembahan ni, tapi tak membantu pun hahaha.
Kami datang ngam2 show nak mula, dapat seat yang dah ke balakang sikit. Tapi still ok untuk ambik gamba. Sbb aku pun confuse ngk dance ni, aku tak boleh citer banyak. Here are the pics.

Ini tarian Keris pulak.
Diorang main cucuk2 kat badan macam kira kebal la eh.
Ni time dah habis. Semua di jemput ambik gamba dgn barong.
Aku join juge hehe.
Aatan muzik traditional yang diorang main.
Staff kat sini baik2 tau. Aku suh Fiza ambik gamba aku adalah sorang pekerja mereka tu nampak then dia offer ambik gamba kami.
Dia bawak kami kat belakang stage lagi. Aku nampak kakak penari tu duk tengah makan kat belakang stage. Ni semua costum penari2. Macam2 watak ade.
Sanggup dia pakai topeng then ambik gamba dgn kami, sporting betul. Kawan dia pun join sekali pakai topi barong.
Ramah betul melayan kitaorang.
Last sekali gamba dgn Barong.  Dapat juga. Tadi mcm nak runtuh stage ni diserang oleh tourist2.
Last picture, tarian barong tu they all buat kat dalam. Gamba ni di ambil oleh Awang.
Galeri Seni. Aku tak ingat ni kat mana. Lupa nak tulis nama tempat. Tapi kalau nak kesini cakap je pada supir. Mesti they all tau punya. Galeri seni ni banyak. Supir akan bawa tempat yang they all udah biasa. Tapi kalau kita ada specific tempat then boleh request. Takde masalah.
Galeri kat sini luas dan banyak sangat painting. Aku ni tak minat pun painting2 ni. Tak faham aku seni ni. Harga kat sini not bad. Yalah authentic dilukis oleh artis kat galeri ni sendiri, tapi masih lagi boleh di tawar. Aku dengar diaorang ada offer discount.
Kat sini dilarang ambik gamba. Mereka cakap "Kak enggak bisa nangkap di sini" Aku jawab ok dan terus  simpan dslr aku. Pastu aku keluarkan iphone buat2 main hp pastu aku snap gamba.Kihkihkih.
Galeri bahagian belakang. Mmg galeri ni luas gile. Ada thousand of painting. Siapa suka painting mmg heaven. Staff yang jaga tu dah sibuk follow Fiza, sbb Fiza  tgh pilih2 painting. Maka mereka tidak berminat ngk kamera ku. Huhuhu.
Ni gambar dari iphone ku. Fiza beli painting sawah padi tu. Ntah apa dia mimpi malam tadi.Tetiba hari ni dia kata dia faham seni. Tak taulah kalau dia nak tunjuk die lagi banyak duit dari aku sbb aku  tak beli apa2. LOL.  Taulah die orang Kedah, picture sawah padi juga yang dipilih. Fiza Fiza, nasib baik tadi dia tak cakap die kenal barong hahahahaha.
Next station, galeri batik. Sini tempat buat batik. Shopnya ada kat dalam, kat sini bahagian luar.
Batik lukis ada, batik block pun ada. Macam kita kat Malaysia juge. Cuma motif tu beza.
Shop batik kat dalam ni. Nama galeria, Sari Amerta dekat, Batubulan, Gianyar. Aku pusing2 berapa kali takde benda yang menarik. Aku rasa design kat sini outdated sikit. Aku ingat dulu aku pergi tahun 2010, galeri batik kat situ better. Lagi banyak design yang cantik2. Itulah aku tak ingat area mana. Aduhai. Tapi ni pendapat aku la ni time aku datang aritu. Harap maaf. Maybe sekarang dah improve mana kita tau kan. Whatever it is, if kita tak puas hati takpa boleh mintak supir bawa ke galeri butik yang lain. Mcm kami, bukan tak minat batik, tapi bukan focus kami utk trip ni.
Next stop kami ada pergi Celuk Village, tempat buat emas and perak. Tapi kami tak beli pun. Harga boleh menikam jiwa. Lagipun aku lebih minat diamond, ceh hahahaha. Tapi betul aku tak minat barangan perak.

Kami ke sini tirta temple. Nak ke sini jarak dalam 1 jam juge.
Menurut kata Mek Fiza (sbb dia yang buat research hahaha) sungai kat belakang ni sungai kedua suci selepas sungai Gangga di India. Kat sini orang hindu Bali buat persembahan utk orang yang dah mati, bawa abu mayat dan sembahyang, pastu mandi kat air suci ni. Kami pun kena pakai kain tu sbb tempat ni di anggap suci. Kalau fakta ni salah mmg betullah Fiza tipu aku.
Tourist pun join masuk sekali mandi. Aku tak sanggup. Bau kemenyan kuat gile.
Perasan tak bahagian tepi2 sungai ni, ada yang mandi dan ada yang sembahyang.
Kawasan dia mcm kolam kecik aje.
See nampak tak mereka bawa segala jenis bunga2 dan kemenyan utk sembahyang.

Kitaorang jalan2 kat kawasan ni. Ada orang approach nak ambik gamba kita then nanti dia print so kita bayarla harga gambar tu. Aku suggest kalau pergi dua orang agree je. Sambil tu dia boleh tolong ambik gamba pakai camera kita. Gamba yang di print die jual tak mahal pun. Seingat aku satu gambar dia charge RP10K-RP20K je. Fiza beli 3 gambar. Gambar kami yang 2 orang ni semua dia yang ambil pakai dslr ku. Then Fiza bayar tip kat dia. Siapa yang honeymoon lagi better pakai diorang. Daripada upah personal photographer lagi mahai. Takdela kita asyik selfie atau wefie je.  Diorang pun pandai ambik gambar. Picture aku ngk semua ok.
Ni dah kawasan dalam temple.
Kalau kita nampak orang duduk kat temple kan pastu dia pakai baju mcm ni, kiranya dia macam priest yg dah higher level la tu. Supir yang cakap. Aku mmg hopeless kat Bali ni. Langsung tak buat research. Tapi pelik kan kenapa pilih putih.
Temple kat sini semua yang dari zaman dolu-dolu.

Air kolam ni mengalir ke dalam sungai yang orang duk mandi tadi.

Ok, done merayau kat area temple ni. Gambar pun dah ambik. Kami pun nak balik lah. They all pandai tau exit keluar ikut jalan ni. Tempat orang jual baju, t-shirt, cenderamata segala ni. Peniaga akan menjerit-jerit dan tarik2 kita masuk kedai dia tau. Serious aku rasa mcm dekat Vietnam. Dilarang keras jangan beli apa-apa kat sini. Mahal gile dan peniaga kat sini mcm pirana. Lebih teruk dari Petaling Street. Jangan tengok apa2, jangan tanya harga langsung. Jalan terus aje, diorang akan menjerit "seringgit aje, seringgit aje", penipu tu semua, kalau nak beli oleh2 pergi Pasar Sukawati kat Ubud. Sana mmg real murah.
Kejadian tak diingini berlaku. Fiza masuk satu kedai ni, bukan kedai yang kat atas ni lah. Aku pun masuk la satu kedai bertentangan dgn kedai yang Fiza masuk tu. Aku duk belek fridge magnet, then aku beli la beg duit yang manik2 tu. Mahal beb,berganda-ganda mahal dekat Pasar Sukawati lagi murah lagi lawa. Takpelah sebab aku dah terbeli. So aku keluar cari Fiza tak jumpa, then ada sorang peniaga tu cakap, kawan awak dah lepas kat depan. Aku pun lari la kejar, time ni ramai peniaga duk tarik2 aku masuk kedai diorang aku tolak pun diorang tarik lagi. Aku keraskan badan terus lari sampai parking kete aku jumpa Awang, last2 Awang cakap Fiza takde lagi. Lahai, rupanya, Fiza masih kat kedai tadi, peniaga tu sengaja cakap Fiza dah kedepan. Fiza ada kat belakang peniaga tu die kena tarik dan kena kepung. Fiza menjerit nama aku, aku tak dengar. Dia  kena paksa beli seluar, baju2 termasuk baju tidur dan habis RP1 juta! Kuang ajaq betui depa nih.
Mangsa menceritakan bagaimana die telah di kepung oleh beberapa orang peniaga dan mereka memaksanya membeli baju tidur, seluar tidur, kain batik berwarna pink yang bukan colour favouritenya dan barangan lain yang berjumlah lebih kurang RP1 juta (RM 300). Harga itu mmg tidak masuk akal dan beliau mahu menangis sahaja. Beliau berkata lagi, dia cuba menjerit nama kawanya tetapi di halang oleh peniaga2 itu. Beliau tidak boleh membuat apa2 kecuali membayar jumlah yang di minta. Apabila beliau membuka dompetnya peniaga itu dapat melihat wangnya yang masih banyak lagilah beliau di tekan untuk membayar harga barangan tersebut. Day robbery, kesian Fiza. Aku pun rasa bersalah sbb tak dapat tolong dia.
Awang pun cakap, kat Tirta Temple tu mmg bahaya. Dia cakap dia lupa nak pesan tadi. Aduhai, kesian betul Fiza. Blacklist Tirta Temple jgn beli apa2 kat situ. Nak beli juga beli fridge magnet je.  Oklah, lepas dari tirta temple tu, kami terus ke sini, Temen Village, dekat Kintamani. Tempat penghasilan Kopi Luwak atau Kopi Musang. Kat Malaysia, kopi ni haram di minum tapi sekarang kita kat Indonesia. Kat sini kira tak terpakai la kan. Hehe. Yang atas tu Bali Coffee.
Koko coklat. Ada juga kopi coklat yang di jual.
Laluan nak masuk tempat pemprosesan. Nice view, nice environment.
Ni biji kopi, biji kopi arabica pun ade.
Ni lah musangnya. Kerja diorang tidur je. Siang dia tidur malam baru dia aktif.
Close up.
Ni pokok vanilla. First time aku jumpa.
Tempat pemprosesan. Masih menggunakan alat traditional.
Biji kopi yang digoreng then ditumbuk halus. Ni baru classic betul. Tak main la pakai mesin. Tapi aku rasa kalau aku buat half way je, pastu mesti dah fed up. Aku ni mmg impatient, hahaha.
Adik ni tengah goreng biji kopi. Boring ke dik? Pasang la lagu.
They all buat penerangan kat kite. Belakang tu Awang.
Ni biji kopi luwak. Adik yang baju biru tu cakap, musang luwak tu makan biji kopi aje. Sbb tu lah bila dia membuang, akan keluar kopi. Lepas dia membuang, biji tu akan dikupas-kupas lagi. So mereka ambik isi yang dalam aje. Kemudian dibersihkan sebelum di proses. Ada beza musang luwak jantan dengan betina. Biji kopi yang dikeluarkan ada beza. Biji kopi musang jantan lagi strong dan lagi mahal.
Mereka bagi test minum mcm2 coffee kat sini.  Sedap. Yang ini free.
Kopi luwak ni Fiza nak juga cuba. Aku tak mau. Aku tengah period elok sangatlah minum kopi mau aku tak boleh jalan lepas ni. Fiza cakap sedap, satu cup dalam RP50K.
Kitaorang duk memborong coffee kat shop ni.
Happy Fiza dapat coffee. Si Awang tu pergi heboh dengan orang kat sini Fiza kena tipu dekat Tirta Temple. LOL. Adik baju biru ni pernah keje kat situ, die cakap kat situ mmg dasyat.
Macam2 coffee ada kat. Sini. All sedap and nice. Brand name "Cantik" Taste pun cantik.

Time yang paling tak best. Time nak bayar. Time nak pilih2 tadi best. Hahaha. Aku beli coffee bali, coconut coffee, lemongrass tea, ginger tea, rosella tea, pastu dia bagi free vanilla coffee. Semua aku bayar total RP745K. Fiza sentiasa berada di atas dia bayar RP1 juta lebih.  Adik ni baik tau, dia offer kami makan keropok, buah manggis, limau la, time nak balik tu dia bagi lagi buah markisa buat makan dalam kete. Nice.
Terpegun bila kami sampai sini. Gunung Batur Kintamani. Subhanallah, cantik sangat.
Kawasan kat sini berbukit dan sejuk.  Sbb sini kawasan tinggi. Tadi nak masuk sini, ada guard jaga kena bayar fees. Tapi Awang cakap kami local, jadi dapat murah. Aduhai Awang hahaha.
Cantik, cantik dan sangat cantik. Nice. Please come here (^_^). The rest of the pics below.

Kat sini pun ada jualan. Hmmmmm, Awang pesan kat kami jangan beli apa2. Pastu aku dah watchout si Fiza tu.

Kami lunch kat sini.  Area Kintamani ni juga. Dah petang dah. Tak silap aku dah dekat pukul 4 petang baru nak makan. Punyalah jalan sakan. Restoren ni halal.
Kami makan kat sini tepi tu gunung volcano.Waaah wah wah. Best betui.
Suka ko Fiza eh, kena tipu juta-juta rilex aje mcm rugi seringgit giteww.
Kintamani ni famous dengan buah limau. Ada banyak sangat gerai yang jual limau. Ni time kami dah nak turun.
Dari Kintamani Awang tu terus stop kat sini. Tegal Lalang. Tempat padi bukit. Cantik mmg cantik.Kat sini pun ada jualan tau. Hati2 hahahaa.

Menyesal gila aku tak turun bawah. Next time if datang lagi aku nak turun bawah. Haritu tak rushing pun cuma maybe kami dah penat sangat. Dari satu tempat nak ke satu tempat kalau kat Bali ni mesti lebih 30 minit.
After round kat Tegal Lalang ni, terus kami balik. Aku ingat selipar aku putus hahaha, then Awang lalu kat area Seminyak. Aku drop beli selipar kat situ. Best mmg best. Harini jalan mmg seronok gile.